ÚSTECKÉ TRAMVAJE
Historie ústeckých tramvají - příloha dopravního portálu ČNDS
TRAMVAJE.CNDS.CZ
Články z dobových novin o tramvajích....
Úvodem...
(Jiří Šich)
Z dobového tisku – zde budete postupně nalézat volné překlady novinových článků, které v minulosti vycházely v souvislosti se zavedením a provozem ústeckých tramvají. Volné překlady jsou poplatné tehdejšímu jazyku a mluvě, tudíž pro nás dnes tak trochu nezvyklé a nesrozumitelné. Články budou řazeny dle datumu zveřejněníní, při postupném doplňování či aktualizaci staršího článku bude tento zařazen do časové osy.
Pro vážné zájemce jsou v redakci k dispozici i často značně nečitelné kopie těchto článků v originále (v německém jazyce - psáno „švabachem“).
Sbírka a překlad Jirka Šich
19.05.1897
Projekt pro zřízení elektrické pouliční dráhy v Ústí se blíží podle nejlépe informované strany svému uskutečnění. Stran komitétu, ustanoveného zastupitelstvem obce s Electicitäts-Gesellschaft ve Vídni, měla jednání podle zvyklostí příznivý výsledek, takže dokončení smlouvy, která pro město vykazuje velmi příznivé propozice, by mohlo následovat s konečnou platností. Po dalších, nám zpřístupněných sdělení, má pak společnost v úmyslu zahájit ihned práce pro výstavbu pouliční dráhy s odbočkou na Větruši, takže otevření dráhy by se mohlo, pokud to bude jen trochu možné, uskutečnit ke konci tohoto roku. Vyhrazujeme si právo se k tomuto ještě vrátit.
1898
General Anzeiger
Elektrické úzkorozchodné dráhy. C.a k. Ministerstvo železnic prodloužilo výnosem z 12.září 1897 udělené povolení k vyřízení technických přípravných prací pro úzkokolejnou, elektrickou silou poháněnou úzkorozchodnou dráhu z Ústí jednak přes Předlice, Chabařovice, Bohosudov, Sobědruhy do Trnovan, popř. s odbočkou do Trmic, a jednak do Krásného Března, popř. do Neštěmic, o dalších šest měsíců.
28.05.1898
Elektrická pouliční dráha v Ústí.
Dne 20. a 21. t.m. se konala terasová revize staniční komise a politické jednání podle zkráceného způsobu týkajícího se projektu elektrické úzkokolejné dráhy v obvodu města Ústí pod vedením c.a k. radního místodržitelství Heinricha Wojaczka. V komisi zasedali: z místodržitelství pan radní místodržitelství Wojaczek, pan stavební rada Swoboda, z Ministerstva železnic pan vrchní inženýr Křižík, z poštovní a telegrafní direkce Praha pan vrchní inženýr Matausch, ze zdejšího Krajského hejtmanství pan komisař Hübner, pan krajský lékař doktor Straub, z úřadu starosty pan starosta Dr. Ohnsorg, pan vrchní inženýr Götze, pan ředitel Tittlbach, ze státních drah vrchní inspektor a vrchní inženýr z Prahy, z A.-T. dráhy (Aussig-Teplitzer Bahn) pan inspektor Knara, pan vrchní inženýr Krauscchner, ze zdejšího telegrafního a telefonního ústavu vedoucí provozu pan direkční pokladník Herzberg, z Elektrické společnosti „Union“- Berlin pánové vládní stavitel Körner a inženýr Pollak, zástupce chemické továrny mistr komunikací Kriso a.j. V pátek byla s ohledem na předložený projekt uskutečněna revize tras, pak staniční komise a politické jednání pro trať Schulstrabe- Pokauerstrabe od výchozího bodu roh Teplitzer Strabe a Schulgasse. V sobotu se sešla komise v 9 hodin dopoledne v ulici Fabrikstrabe na hranici s obcí Předlice. Následně uskutečnila staniční komise jednání s ohledem na projekční trasu Předlice-Krásné Březno až na konec této na krásnobřezenské návsi. Vcelku proběhla revize tras bez zvláštních potíží. Na nároky drah bylo ze stran obce odpovězeno, s chemickou továrnou budou vyvolána jednání; námitky pánů Const. Grissla a R. Rosenkranze proti vedení dráhy podél domů v Töpfergasse (Hrnčířská) byly z dopravně policejních ohledů odmítnuty, protože je nepřípustné, aby úzká Töpfergasse byla několikrát traversována. Výhybky a zastávky jsou vcelku přizpůsobeny provozu; mimochodem byl pro pozdější dobu ponechán prostor, protože obec si vyhrazuje fixování stanic provést až po zahájení provozu.
11.03.1899
Projekt pouliční dráhy se stále více blíží svému uskutečnění. Předevčírem sem přibylo 5 vozových skříní a přeprava těchto velmi pěkně vyhlížejících, ve Štýrském Hradci vyrobených vozů, ulicemi města do vozové remizy, vzbudilo v nemenší míře pozornost pouličních chodců.- Podle nám došlého sdělení byly nyní ukončeny porady delegace města s Ministerstvem železnic kvůli ustanovení koncesních podmínek a protože nebyly shledány nesrovnalosti, bude už v nejbližší době předán koncesní doklad obci. - Stavební a jiné práce centrální stanice jsou rovněž téměř ukončeny a tak lze jistě očekávat, jestli, jak doufáme, také stroje budou k dohodnutému termínu dodány, zkušební jízdy se uskuteční v měsíci květnu, jak bylo předpokládáno a k oficielnímu předání dráhy do provozu by mohlo dojít nejpozději 1. července l.r.
18.03.1899
Eisenbahnbl - Nr. 22, str. 5
Elektrické úzkokolejné dráhy (pouliční dráha) v Ústí. Jak hlásí „Eisenbahnbl.“ (Železničářský list), blíží se bezprostředně k o n c e s i o n a c e elektrických úzkokolejných drah v Ústí. Jednání jsou v podstatě už nějakou dobu ukončeny, konečné rozhodnutí se zpozdilo s ohledem na otázku tramvají ve Vídni. Okolnosti u ústeckých pouličních drah jsou totiž s těmi, jaké jsou u vídeňských pouličních drah, poměrně analogické. Také v Ústí se komuna ucházela o koncesi pro pouliční dráhy, kdežto u Oesterreichische Union-Elektricitäts-Gesellschaft je provoz přenášen proti odvodům nájemného. Mezi Vídni a Ústím existuje jedině ten rozdíl, že město Ústí provádí obstarání kapitálu samo. Také v Ústí, pokud komuna povolí osvobození od daní, kdežto provozující nájemník oproti tomu podléhá daňové povinnosti.
25.03.1899
Eisenbahnbl - Nr. 24, str.3
Elektrická pouliční dráha v Ústí. Tato vysoce důležitá záležitost opět postoupila o krok dál a nyní je oprávněná naděje, že během krátké doby může být přikročeno k provedení projektu. Včera, 24. t.m. bylo do městského provozu zavedeno a stojí denně na trati Předlice - Krásné Březno 9 vozů, na trati Hlavní pošta Můstek Klíšského potoka 3 vozy v provozu (myšleno zřejmě „bude k dispozici“). Přímá doprava cestujících ... (nedokončeno)
22.04.1899
Aussiger Anzeiger - Nr..32 str. 7-8
O elektrické pouliční dráze. Koncese pro tuto, jak oznamujeme na jiném místě dnešního čísla, došla a strojírny dodržely termín pro dodávku strojů a tak lze očekávat, že také zahájení trati (1. červen) by neměl být překročen. Podle nám poskytnutých sdělení se uskuteční jízdy už o Svatodušních svátcích, zda toto budou pouze zkušební jízdy, nebo zda budou sloužit už veřejnému provozu, nelze ještě bezpečně stanovit, protože poslední slovo v tomto směru musí říci Ministerstvo železnic. Stavba dráhy postupuje zdárně kupředu. Horní vedení (troleje) je již od konce ledna úplně hotové a chybí pouze převedení obou vlečných (?) kolejí k chemické továrně, která bude zahájena ihned po dokončení napájecího vedení, které bylo zahájeno 19. t.m. Pokládání napájecího vedení, které vyvolalo nejrůznější fámy (jedni se domnívali, že se zavádí elektrické osvětlení, jiní to pokládali za odbočku dráhy) povede od centrály až k Schmeykalově ulici (Pařížská) paralelně s dráhou, a je dále vedeno Schmeykalovou ulicí, Velkou Hradební a Mariánskou ulicí do Hrnčířské, kde ústí do tří hlavních vedení. Napájecí vedení slouží k tomu, zásobit kontaktní vedení proudem na různých bodech, a bude zde v Ústí zásobeno třikrát na tak zvaných napájecích bodech vedení. První bod je přímo u centrály, druhý na náměstí Císaře Josefa (Smetanovy sady) a třetí v Hrnčířské ulici, u vyústění Mariánské ulice do posledně jmenované. Zpravidla se pokládá napájecí vedení podzemně jako kabel. Toto provedení je ale spojeno s poměrně vysokými náklady, proto bude v tomto městě provedeno jako volné vedení. Pokládání napájecího vedení se proto uskuteční na výše uvedené trase a nikoliv paralelně s kontaktním vedením pro zamezení přeskakování proudu. - Také v centrále pokračují práce očividně a oba parní kotle jsou zazděné a připravené k použití, takže během krátké doby se započne s roztápěním těchto. Montáž svislého Compoundova stroje se blíží svému konci a jsou již postaveny příslušná dynama, čerpadla, Grandirovna (snad má být Gradierwerk, gradovna?) a chladící věž. - Motorové vozy, v počtu 16 kusů, které se vyznačují obzvláště vkusným a všem požadavkům nové doby odpovídajícím provedením, jsou až na maličkosti hotové a zbývající práce se horlivě dokončují. Opravny a všechny vedlejší prostory jsou rovněž, až na maličkosti, jako např. pokládání podlah a pod. zcela hotové. Už v příštích číslech budeme sto poskytnout svým čtenářům názorný obraz o dráze a nabídnout všechno pozoruhodné z pera odborníka a již dnes upozorňujeme naše čtenáře na tyto všeobecně zájem budící odstavce.
05.06.1899
Vážná srážka s elektrickou pouliční drahou se udála včera (středa) dopoledne v Hrnčířské ulici a jen šťastné náhodě lze děkovat, že nehoda neměla horších následků. Jeden z kočích, ve službě u pana C. Wolfruma jel s naloženým vozem ze dvora továrny na kůže pana Höniga v Hrnčířské ulici ve stejném okamžiku, kdy projížděl vůz pouliční dráhy. Kočí již nemohl, ačkoliv řidič vozu dal znamení zvonem, zastavit povoz, který jel na obvyklém místě a oj vozu projela oknem vozu pouliční dráhy, čímž se roztříštila dvě skla. Ve vozu se nacházející cestující zůstali zcela nezraněni a odnesli to pouze leknutím. Také koně pana Wolfruma nedoznali škod. Událost opět ukazuje, že stran kočích je při najíždění na koleje pouliční dráhy třeba dbát nejúzkostlivější opatrnosti, aby se zabránilo nehodě.
21.06.1899
Jízdné na elektrické pouliční dráze. V souvislosti s brzkým zahájením provozu na elektrické městské dráze by snad bylo zajímavé vědět, jakým způsobem bylo stanoveno jízdné. Toto má obnášet od Tržního náměstí do Předlic, nebo na Klíši, nebo do Krásného Března, popř. uvnitř těchto drah 5 k. (vzdálenost 3 km), pro delší trasy 10 k., žákovské jízdenky na jeden měsíc platné na určenou trasu stojí 5 korun; také lze dostat bloky s 10 procentní slevou. Tento tarif bude ještě schválen zastupitelstvem obce.
24.06.1899
Zahájení provozu naší elektrické pouliční dráhy je v případě, jak lze s jistotou předpokládat bez závad schválené povolením stran generální inspekce, která se uskuteční v pondělí technicko-policejní zkouškou zařízení, předané včas Ministerstvem železnic, bylo stanoveno na č t v r t e k , 29. č e r v n a l. r.. (Petr a Pavel).
24.06.1899
Technicko-policejní zkouška naší elektrické pouliční dráhy se koná podle radě města zaslaného přípisu c.a k. generální inspekce rakouských drah v pondělí, 26. t.m. a intervenovat budou v zastoupení této c.a k. generální inspekce c.a k. inspektor pan Kaluschke, jako vedoucí komise a c.a k. komisař pan Johann Szczpaniak. Ze zastupitelů města u této komisionelní zkoušky budou panové starosta Dr. Ohnsorg, radní města Rehatschek a vrchní inženýr Götze. Členové komise se sejdou v 9 hodin ráno na Tržním náměstí (Mírové) před budovou okresního hejtmanství. - Předběžná revize stávajících úzkokolejných drah se uskuteční 24. a 25. června v 8 hodin ráno před stanicí elektrárny.
28.06.1899
Aussiger Anzeiger Nr. 50
Technicko-policejní zkouška naší elektrické pouliční dráhy se uskutečnila v pondělí 26. t.m. dopoledne. Jako vedoucí komise fungovali v zastoupení c.a k. generální inspekce rakouských drah c.a k. inspektor pan Kaluschke, a c.a k. komisař pan Johann Szczepanik. Mimoto se zúčasnili pan okresní hejtman městský radní Hütter, pan vrchní inženýr Wlasak z městského zastupitelství, pánové starosta Dr. Ohnsorg, městský radní Rehatschek, vrchní inženýr Götze a policejní vrchní komisař Opelt, v zasoupení města, pan inspektor Benesch a vrch-ní inženýr Weib stran státní železniční společnosti, pan vrchní inspektor Knarra z Ústecko-Teplické dráhy, pánové Langs a Dr Lienert jako zástupce chemické továrny, a konečně stavbyvedoucí Libowitzky a inženýři Dörr a Schnitzer z Union-Elekticitäts-Gesellschaft. Pánové se sešli v 9 hodin dopoledna na Tržním náměstí před budovou c.a k. okresního hejtmanství, načež se uskutečnila jízda elektrickou drahou k předlické hranici, z Krásného Března na Bukov a k centrále. Pak následovala prohlídka napájecího zařízení ve Velké Hradební. Technicko-policejní zkouška zjistila, že při dodržení komisionálních ustanovení lze očekávat pravidelní, nerušený a bezpečný provoz. Za předpokladu, že předpisy a instrukce pro provoz (které si provozní personál, jak bylo komisionelně zjištěno, samo-zřejmě plně osvojilo), se z vyšších míst schvalují a na základě uspokojujících výsledků zkoušky se schvaluje p r o v o z n í c o n s e n s p r o e l e k t r i c k o u p o u l i č n í d r á h u, c o n s e n s p o u ž í v á n í n a p á j e c í s t a n i c e v ý š k o v ý c h b u d o v (?) ex commissione. Tento příznivý výsledek lze přičíst jako zvláštní zásluhu správě města, jakož i Union-Elektricitäts-Gesellschaft. Slavnostní p ř e d á n í m ě s t s k é d r á h y d o p r o v o z u se uskuteční v pátek , dne 30. t.m dopoledne v 10 hodin, zahájení p r o v o z u se uskuteční v sobotu, dne 1. července. (Viz příslušnou noticku v dnešním čísle)
28.06.1899
Aussiger Anzeiger Nr. 50
Zahájení provozu elektrické pouliční dráhy v Ústí se uskuteční, protože byl udělen provozní consens na základě velmi příznivého výsledku technicko-policejní zkoušky ex commissione, konané 26. t.m., v sobotu dne 1. července ráno. - Den předtím, v pátek, dne 30. t.m. dopol. V 1 hod. se uskuteční slavnostní předání městské dráhy do provozu a v uvedenou dobu slavnostně vyzdobený vlak provede zahajovací jízdu. Jak je naším čtenářům známo, vede linka dráhy z Předlic-hranice obce podél sklářské a chemické továrny Teplickou ulicí přes Tržní náměstí Hrnčířskou ulicí podél levého břehu Labe přes Krásné Březno a končí tam u zámeckého parku. Od této linky odbočuje u hlavní pošty druhé křídlo Bukovskou ulicí až k můstku přes Klíšský potok a celková délka celé trati činí 7 1/10 kilometrů. Co se týká provozu vlaků, byl zaveden na obou linkách 7 minutový provoz a denně je na lince Předlice-Krásné Březno 9 vozů a na lince Hlavní nádraží - Můstek Klíšského potoka 3 vozy v provozu. Od přímé přepravy pasažéru z jedné na druhou trasu bylo zatím upuštěno a na stanici „Hlavní pošta“ je zprostředkován přímý přestup. Odpovídajíc místním poměrům jezdí první vlak od Hlavní pošty v 5 hodin 3 min. ráno a provoz vlaků končí v 10 hodin 34 min. v noci.
Mimo běžných j í z d e n e k po 20 a 10 haléřích byly zavedeny d ě l n i c k é j í z d e n k y po 15 a 8 haléřích , ž á k o v s k é j í z d e n k y na dobu jednoho měsíce za 5 korun, jakož i p ř e d p l a t n é j í z d e n k y v blocích po 20 kusech v ceně 1 koruna a 80 haléřů. Děti do 4 let neplatí, děti nad 4 roky platí celý osobní lístek. Pasažérům se povoluje vzít si sebou menší příruční zavazadle, pro větší kusy se platí stejnou osobní jízdenkou za každý kus. - Vozy, které mají 16 míst k sezení uvnitř, 6 míst k stání na jedné a 8 míst k stání na druhé plošině, jsou postaveny odpovídajíc nejnovějším technickým požadavkům, s veškerou elegancí a vším komfortem vybavené a mohou právem být označeny za vzorové vozy. - Krajně levné ceny jízdného, jakož i P.T. publiku poskytnuté jízdní výhody opravňují k domněnce, že všeobecně známá Elektrická společnost „Union“ v Berlíně krajně solidně postavené pouliční dráhy se vyvine v rentabilní dopravní institut a tomuto podniku přejeme hodně zdaru.
01.07.1899
Elektrická pouliční dráha Ústí. Velice vhod by měla přijít vhod všem frekventantům dnes otevřené pouliční dráhy skica plánu, která je všude k dostání zdarma, a která nabízí velice přehlednou orientaci stanic, jakož i přilehlých ulic. Velice vkusně vyvedený kapesní jízdní řád obsahuje na zadní straně krátké inzeráty nejznámějšího zastoupení c.a k. priv. Assicurzioni Genereli (pan Gustav Unger) a nyní tak oblíbené zubní vody Lilol“ (Dr. Herzig).
01.07.1899
Aussiger Anzeiger Nr. 51. Str.7
Zahajovací slavnost elektrické pouliční dráhy. Sice jednoduchá a skromná, ale nikoliv méně důstojná a povznášející byla slavnost, která se konala včera u příležitosti předání naší pouliční dráhy - podniku, je jednak svědkem pokračujícího rozvoje našeho města, jednak také spěje k dalšímu vývoji a rozvoji našeho stále více rozkvétajícího obecného blaha, kterému nikoliv malým dílem bude přispívat. Na pozvání pana starosty Dr. O h n s o r g a se shromáždili slavnostní hosté o 1/2 11 dopoledne na Tržním náměstí před městským domem. Mimo pánů radních a pánů zastupitelů obce se dostavili pánové: zástupce rady H ü t t e r a komisař H ü b n e r, vrchní poštovní správce R i e b, správce celního úřadu J a h n e l, zástupce berního úřadu S i e g e l, inspektor K u n e s c h ze St.-E. (asi Státní železnice), šéf stanice O n d r á č e k z Oe.N.W. (asi Nord-West-Bahn), šéf trasy K a r p e l e s z ATE (Aussig- Teplitzer Eisenbahn), předseda obce K ü g l e r z Klíše, ředitel úřadu F i s c h e r, sekretář R ö s l e r, vrchní inženýr G ö t z e, policejní vrchní komisař O p e l t a někteří další městští úředníci, ředitel H a r a s ze strojní fabriky a další četní zástupci průmyslu, obchodu a řemesel. Z Elektricitäts-Gesellschaft „Union“ se slavnosti zúčastnili pánové: ředitel H a r t u g a vrchní inženýr F u t t e r, oba z Vídně, stavbyvedoucí L i b o w i t z k y, stavební podnikatel C o r a c c i, vedoucí provozu S c h n i t z e r, účetní K ü h n e l a ostatní provozní a komercielní úředníci. Krátce po 1/2 11 předjely vozy, částečně chvojím a květinami, a černo-červeno-zlatými prapory slavnostně zdobené a částečně černo-červeno-zlatě zdobené vozy pouliční dráhy na Tržní náměstí a kolem 3/4 4 nastoupili hosté slavnosti za nadšených ovací a jiného jásotu početně shromážděný dav do vozů, aby podnikli zahajovací jízdu. Krátce nato jely vozy směrem na Krásné Březno. Podél trati tvořilo početné publikum špalír, které svou radost nad uskutečněním podniku vyjádřilo jásotem směrem k účastníkům jízdy. Krásnobřezenská ulice a předměstí Krásné Březno samo honosilo se v bohaté slavnostní a vlajkové výzdobě. Obyvatelstvo Krásného Března připravilo slavnostní uvítání cestujících. Počínaje hranicemi předměstí až na konec trati tvořili chlapci ze školy špalír mávajíc částečně černo-žlutými a částečně černo-červeno-zlatými prapory a za jásotu a máváním šátky, házením květin a dalšími důkazy radosti projely vozy až na konečnou stanici vyzdobené květinami, chvojím a drapriemi v černo-červeno-zlatých barvách. Zde uvítali zástupci obce včele s panem předsedou K ü n d i g e r e m a početným, radostně vzrušeným davem slavnostní hosty i za jásotu a jiných uvítacích zdravic. Účastníci jízdy, vedeni zástupci předměstí Krásné Březno, se pak odebrali do hostince „U Modré hvězdy“, kde bylo připravené malé občerstvení. Hostům velmi chutnal nářez a lahodná vinný mok a chválili srdečné uvítání stran obyvatelstva předměstí Krásné Březno. Když bylo učiněno zadost potřebám žaludků, ujal se slova pan předseda obce K ü n d i g e r , hosty co nejsrdečněji uvítal, poděkoval zástupcům města Ústí za postavení dráhy, která způsobí rozvoj Krásného Března, vyslovil úřadům poděkování za jimi udělenou podporu, poděkoval „Union“ za rychlou stavbu bez jakéhokoliv úrazu a uzavřel přípitkem všechny faktory, které podnik jakýmkoliv způsobem podpořily. Volání slávy doznalo u slavnostních hostů nadšený ohlas. V odpověď na tento projev poděkoval pan starosta Dr. O h n s o r g zástupcům obce a obyvatelstvu Krásného Března za co nejsrdečnější, radostné a překvapivé uvítání a vyzvedl, že toužebně očekávané spojení obcí Ústí a Krásné Březno se stalo usnesením zástupců obcí nyní skutečností. Nyní ukončený a dnes otevřený stavební podnik ještě více sblíží obyvatele Ústí a Krásného Března a přátelský svazek byl tímto ještě více stmelen. Od nynějška již neexistuje mez a on si přeje a doufá, že obě části se vynasnaží všemi silami, aby splynutí obou části jim bude k největšímu prospěchu. Aby se toto zcela a úplně vyplnilo, pozvedl svou sklenici. Výkřiky nadšení proběhly lokálem. Po asi čtvrthodinovém pobytu byla za nových výkřiků slávy shromážděných davů nastoupena zpáteční cesta do Ústí. Slavnostní hosté jeli bez dalších zastávek na konečnou stanici na hranice Předlic a odtamtud zpět na stanici „Hlavní pošta“ a odtamtud na konečnou stanici Bukov a zase zpátky k Materniho sadům. Část hostů se pak odebrala přímo do Ressource, kde se konal slavnostní banket, jiná část jela do centrály, kterou si prohlédli. O skutečně vzorné zařízení podle nejnovějšího systému a o podle zdání nejjednodušším a přece všemi směry plně odpovídající všem požadavkům dostačujícím a nejlepším způsobem fungujícím strojům, se vyslovili účastníci bez výjimky nejchvályhodnějším způsobem a vyslovili i společnosti „Union“ zcela opodstatněné plné uznání. Po asi půlhodinovém pobytu v centrále jeli účastníci do Ressource, aby se zúčastnili slavnostní tabule. Zahajovací jízda potvrdila, že stavba pouliční dráhy byla firmou „Union“ provedena vynikajícím způsobem a jízda proběhla bez jakéhokoliv přerušení, bez nejmenšího úrazu nebo váznutí a všechno klapalo nejlepším způsobem.
S l a v n o s t n í h o banketu, který začal asi v 1/2 2 se zúčastnilo 70 osob. Hudbu u tabule obstarala nejpěknějším způsobem městská hudební kapela pod osobním vedením ředitele pana Ohlingera. Nejprve se ujal slova pan starosta O h n s o r g, kdy upozornil na význam tohoto dne a poukázal na zákony, pod jejichž ochranou se může obecné blaho takto rozvíjet a zvoláním slávy na Jeho majestát císaře projev uzavřel, načež kapela zanotovala národní hymnu, kterou přítomní vyslechli ve stoje. - Pan ředitel H a r t u g vyslovuje poté dík společnosti za všeobecný zájem , kterým sledovala podnik, děkuje i úřadům a vyslovuje přání, aby nový podnik utvořil provoz města Ústí velice čilým, nač nakonec pozvedává svou sklenici. - Pan městský rada M a r e s c h hovoří velice uznalými slovy o pověsti a činnosti Unionu všeobecně a specielně v našem městě a vyslovuje toast na vídeňskou Union. - Pan městský rada A p f e l připomíná rozvoj, kterého naše město dosáhlo v poměrně krátké době a končí provoláním slávy úřadům. - Pan komisař H ü b n e r děkuje jménem politického úřadu a zvedá sklenici na zdar nového podniku. - Pan císařský rada S c u b i t z zdůrazňuje zásluhy starosty Dr. Ohnsorga, na kterého pozvedává sklenici. - Rada Obchodní komory pan Schöppe připomíná zásluhy, o které se zasloužil ředitel Titlbach v provozní komisi neustávající činností a provolává mu slávu. - Pan řed. T i t l b a c h děkuje za uznání a provolává uznalými slovy slávu vedení stavby a provozu. - Pan městský rada N o t h d u r f t vyslovuje přání, aby novou drahou spojení Ústí s předměstími se stalo velmi vřelým, nač pozvedává svou sklenici. - Pan starosta Dr. O h n s o r g připomíná děkujíc všem provozním institucím a těm faktorům, které přispěli k vytvoření podniku, kterým provolává slávu. - Pan staniční šéf K u n e s c h hovoří o zdaru města Ústí. - Pan I l l i n g opět vyslovuje toast vedení stavby a vyslovuje přání, aby v daném čase tytéž síly pracovaly na rozšíření dráhy. - Pak hovoří pan Maresch k úřednictvu města Ústí. Vycházeje z přání, aby dráha se brzy dočkala rozšíření, vyvolává slávu pan F.V.Nitsch zástupcům okresu. - Pan ředitel H a r t u n g věnuje první toast sektem ústeckým dámám. - Pan městský rada N o z h d u r f t předčítá pro pobavení přítomných, našimi milými školáky spáchaný poem na „Električku“, který je přijat živým potleskem. - Pan okresní ombutsman Alwin K ö h l e r hovoří národním duchem vedený proslov na německé občanstvo. - Hovoří pak ještě: městský rada pan A p f e l o německé škole a německém národu. Pan I l l i g o zástupcích Krásného Března v národnostním smyslu. - Pan St. K ü n d i g e r z Krásného Března na trvalost německého smýšlení v Krásném Březně; pan městský rada A p f e l navrhuje umístění pamětní desky na dnešní den na radnici. - Následují pak ještě různé toasty ve vztahu k významu dne, jakož i toast na tisk, vyslovený panem Apfelem, na které odpovídal výstižně v národním duchu jednatel pan S i m o n. - Pan Dr. Walter vyslovil toast znamenitým způsobem a za živého potlesku účastníků slavnosti na městskou kapelu a jejího vynikajícího vedoucího pana O h l i g e r a.
Při uzávěrce tohoto listu banket ještě trvá. Ve prospěch německého školského spolku uspořádaná sbírka vynesla značný obnos 53 zl. 20 kr. Pozdravné telegramy došly od pánů Abg. ( poslance) P f e r s c h e, rady města T e p l i c e - Š a n o v, starosty a zemského poslance Adolfa S i e g m u n d a, stavebního inženýra H l a s e k a a řed. K u c h e n b u c h a. Nálada účastníků slavnosti byla od počátku povznesená, k čemuž nemalým dílem přispělo řízné počínání si naší městské kapely, jakož i vynikající pohoštění, ke kterému co nejlépe přispěl pan restauratér M a j e r. Musíme ještě dodat, že se zahajovací jízdy zúčastnil i pan Rud. C z e p e l k a, který dosud působil jako obchodní vedoucí předsednictva.
05.07.1899
Provoz na elektrické pouliční dráze je velmi živý a překonává veškerá očekávání. V prvých třech dnech po zahájení bylo přepraveno 30.991 osob a příjmy dosáhly 1690 zl. 26 kr. a sice v sobotu, 1. t.m. bylo přepraveno 8952 osob a příjmy činily 477 zl. 90 kr., v neděli 2. července bylo přepraveno 15.838 osob, získáno 889 zl. 23 kr. a v pondělí, 3. července bylo přepraveno 6201 osob a získáno 323 zl. 13 kr. Také včera, 4. t.m. setrval čilý provoz po celý den a vzhledem k počtu přepravených osob by mohlo být dosaženo počtu předešlého dne. Dnes, přece teprve několik dnů po zahájení provozu dráhy, se tato ukázala jako nutnost pro naše město a vřele a všeobecně se uvažuje o další dostavbě této. Samozřejmě se s tímto ztotožňujeme, ale podle našeho názoru, v zájmu podniku, města jakož podnikatelů v oblasti obchodu a řemesel, jakož i obyvatelstva Klíše, Bukova, Skorotic a Všebořic by se to mělo týkat dobudování především úseku od Klíšského můstku přinejmenším do Bukova,
n e d o k o n č e n o
08.07.1899
Provoz na pouliční dráze je také o obyčejných pracovních dnech mimořádně čilý, jak nám sdělují statistická data, která máme k dispozici. Přepraveno bylo: v úterý 4. července 6979 osob (příjem 338 zl. 45 kr.), ve středu dne 5. července 5262 osob (příjem 236 zl. 96 kr.) a ve čtvrtek 6. července 5328 osob (příjem 266 zl. 78 kr.) Také včera (pátek) byl provoz živý a nepochybně bylo rovněž přepraveno více než 5000 osob. Tato čísla hovoří velmi jasnou řečí a potvrzují, že výstavba dráhy skutečně odpovídá potřebám. Po přeptání zároveň sdělujeme, že ceny doznaly změny, takže nyní poplatek ze stanice „Bielagasse“ (Bílinská ul.) (poblíž papírnictví Teweles) ke všem zbývajícím stanicím obnáší pouze 5 kr., stejně jako je cena od stanice „Marktplatz“ (Tržní náměstí).
11.11.1899
Provoz na elektrické pouliční dráze v měsíci září se vyvíjel následovně: Přepraveno bylo 142.596 osob a sice bylo vydáno 122.175 lístků á 10 H, (příjem 12.217 Kr. 50 H.), 3655 lístků á 20 H. (příjem 711 Kr.), 14.312 lístků á 8 H. (příjem 1144 Kr. 96 H.), 554 lístků á 15 H. (příjem 83 Kr. 10 H.) 44 žákovských lístků á 5 Kr. (příjem 220 Kr.), 34 dělnických týdenních lístků á 85 H. (příjem 28 Kr. 90 H.), 2 dělnické týdenní lístky á 1 Kr. 70 H. (příjem 3 Kr. 40 H.) a konečně bylo prodáno 150 bloků a zato činil příjem 525 Kr. Celkový příjem v měsíci září činil 14.935 Kr. 86 haléřů.
Provozní výkaz elektrické pouliční dráhy za měsíc prosinec 1899
Za měsíc prosinec 1899 bylo na naší pouliční dráze d o p r a v e n o zaokrouhleně 121.000 osob a sice bylo vydáno 105.403 lístků po 10 h (příjem10.540 K 30 h), 1775 lístků po 20 h (příjem 355 K), 12.360 lístků po 8 h (příjem 988 K 80 h), 129 lístků po 15 h (příjem 19 K 35 h), 22 žákovských lístků po 5 K (příjem 110 K), 56 dělnických týdenních lístků po 85 h (příjem 47 K 60 h), 4 dělnické lístky po 1 K 70 h (příjem 6 K 80 h), 125 předplatných bločků (příjem 437 K 50 h).
C e l k o v ý p ř í j e m za měsíc prosinec činil 12.505 K 35 h.
3.10.1900 - O naší elektrické pouliční dráze
Vedení provozu ústecké pouliční dráhy tímto oznamuje p.t. publiku, že od 1.října l.r. se r u š í expediční lokál v Goethestrasse naproti nové hlavní poště. Pro prodej předplatných a dělnických jízdenek se otevírá více prodejných míst a sice v Toepfergasse u obchodníka F. Herizte, na náměstí v hlavní trafice pana S. Katze, v Teplitzerstrasse u pana Franze Schlesingera, v blízkosti sklárny u obchodníka pana C. Friedricha a v Krásném Březně u obchodníka pana J. Lacknera. - Reklamace nalezených předmětů, jakož i stížnosti budou od uvedeného dne přijímány pouze v centrále na Spittalplatz č.10, jakož i v hostinci U Modré hvězdy v Krásném Březně (konečná stanice), kde se nachází knihy stížností. - 15. říjnem se zavádí z i m n í j í z d n í ř á d a v době od 6 1/2 hod. ranní do 9 hodin večer se udržuje 7-mi minutový provoz na všech trasách. Aby ovšem p.t. hosté měli možnost použít pouliční dráhu mezi 5 a 6 hodinou ráno, na trase budou v provozu po jednom voze na každé trase, t.j. do Předlic, Bukova, Krásného Března a zpět, jejichž příjezdy jsou oznámeny. V 5 hodin 5 minut jezdí denně od Hlavní pošty jeden vůz do Krásného Března, který v 5 hodin 21 min. odjíždí opět od konečné stanice Krásné Březno se zastavením ve všech stanicích a do Předlic přijíždí v 5 hodin 50 min. Tento vůz má v 5 hodin 29 min. ráno přímé spojení u Hlavní pošty od a do Bukova. V 5 hodin 18 min. ráno jezdí denně vůz od Hlavní pošty do Předlic, se zastávkami ve všech stanicích a do Předlic dorazí v 5 hodin 29 min. a odtamtud opět jede v 5 hodin 30 min. ráno dále do Krásného Března. Ten má v 5 hodin 39 min. přípoj od a do Bukova a přijíždí v 5 hodin 56 min. ráno na konečnou stanici Krásné Březno. Od Hlavní pošty do Bukova jede první vůz v 5 hodin 19 min. ráno a jede v 5 hodin 30 min. ráno z Bukova zpět k Hlavní poště, kam dorazí v 5 hod. 38 min. ráno a má přípoj ihned z Krásného Března do Předlic a vice versa v provozu jsoucí vůz a odjíždí v 5 hodin 40 min. ráno opět do Bukova. Od 6 hodin ráno se uskuteční od Hlavní pošty 7-mi minutový provoz na obou trasách jako dosud a zůstává tak do 9 hodin 3 min. večer. Večer jedou poslední vozy následovně: Poslední vůz od Předlic do Krásného Března večer v 8 hodin 53 min; od Hlavní pošty do Krásného Března večer v 9 hodin 4 min; z náměstí do Krásného Března večer v 9 hodin 4 min; z náměstí do Krásného Března večer v 9 hodin 7 min; z Krásného Března do Předlic večer v 8 hodin 45 min; z náměstí do Předlic večer v 9 hodin 0 min; od Hlavní pošty do Předlic večer v 9 hodin 3 min; z Předlic k Hlavní poště večer v 9 hodin 14 min; z Krásného Března k Hlavní poště večer v 9 hodin 27 min; od Hlavní pošty na Bukov s přípoji od Krásného Března do Předlic večer v 9 hod 4 min. Poslední vůz z Bukova k Hlavní poště s přípojem od Krásného Března do Předlic večer v 8 hodin 54 min. - žádný z vozů přijíždějících po 9 hodině 4 min. večer k Hlavní poště od Krásného Března do Předlic už nemají přípoj na a od Bukova.
14.11.1900 - K rozšíření elektrické pouliční dráhy
Pro výstavbu trati na Bukov na jaře už přibyly 4 nové motorové vozy na Ústecko-Teplické (západní) nádraží. Vnější provedení a vybavení je přesně stejné, jako těch v provozu se nacházejících, byly ale zdokonaleny zabudováním druhého motoru. Vozy jsou poháněny normálně oběma motory, pokud by byl jeden z motorů defektní, je ten druhý stále ještě schopný udržet vůz provozuschopný. Také konstrukční provedení mechanického zařízení jsou ve znamení nejnovějších poznatků techniky. Hmotnost jednoho takového neobsazeného vozu činí asi 7,5 tuny. Tyto motorové vozy budou po zkoušce a zkušebním provozu c. a k. Ministerstvem železnic uvedeny do provozu ještě tuto zimu.
08.02.1929 - Nové motorové vozy ústeckých pouličních drah
Aussiger Anzeiger Nr. 33
Na základě usnesení zastupitelů obce ze 14. května bylo objednáno deset nových osobních motorových vozů (jak už jsme se o tom krátce zmínili. Red.), ze kterých již první dva vozy 71 a 72 přibyly a od ústecké pouliční dráhy byly ve vlastních dílnách upraveny tak, aby byly pojízdné.
Vozová šasí a podstavce byly zhotoveny podle návrhů a plánů ředitelství pouličních drah od Ringhofferwerke A.-G., Vozová a tendrová továrna v Praze-Smíchově, postaveny a kontrolovací (snad zabezpečovací) zařízení a motory od Csl. Brown-Boveri-Werke A.-G., závod Drasov u Brna. Vypínače pro přepětí pocházejí od Halske-Siemens-Teplitz, zbývající přístroje a vybavení, jako střešní odpory, třmeny pro odběr proudu, elektrické kabely atd. byly vyrobeny ve vlastních dílnách ústecké pouliční dráhy. Montáž veškerého elektrického zařízení se uskutečnilo rovněž částečně ústeckou pouliční dráhou ve vlastních dílnách a částečně u Ringhoffera v Praze.
Nástavby motorových vozů mají délku 9800mm., celková délka vozu od nárazníku k nárazníku měří 20.700 mm (správně má být 10.700 mm - zřejmě chyba redakce). Vozy jsou tedy asi o 1.42 m delší, než dosud nejdelší vozové typy ústeckých pouličních drah. Tvar nových vozů a omlazení plošin směrem k čelům, jakož i výška vozů je upravena tak, aby byly sjízdné veškeré linky ústecké pouliční dráhy. Výška podlahy a plošin a vnitřek vozů byla upravena co možná nejníže, aby umožňovala pohodlné nastupování a vystupování.
Plošiny dlouhé 2,2 m jsou pomocí dvojitých zasouvacích dveří úplně uzavíratelné pomocí patentu "Schrelle". Tento systém dveří byl zvolen proto, protože dovoluje pohodlné a bezpečné uzavření při úplně obsazené plošině. Nástup je vybaven dvojitými schůdkami 1200 mm širokými a umožňují rychlé nastupování a vystupování na zastávkách. Vstupy do vnitřku vozů byly dosud široké 600 mm, u nových motorových vozů mají pro pohodlnější průchod kvůli dvoukřídlým zasouvacím dveřím šířku 900 mm. Zvenku jsou vozy celé pobity plechem a kvůli oživení vzhledu ulic lakovány červeno-bíle.
Provedení vnitřku vozů odpovídá nejmodernějším typům pouličních drah. U vchodů jsou krátké podélné lavice (určeny vždy pro dvě osoby), aby byl před dveřmi vytvořen větší prostor k pohodlnějšímu nastupování a vystupování. Ostatní místa jsou uspořádaná napříč, protože toto provedení je oblíbenější. Uspořádání lavic je provedeno tak, aby cestující mohli sedět co nejpohodlněji. Úmyslně bylo upuštěno od spoření místem. Sedací a opěrné plochy byly odpruženy ocelovými pružinami patentu "König", vypolštářované a potaženy kůží. Ocelové pružiny byly voleny proto, že jsou nejtrvalejší. Vnitřky vozů jsou ve stylu mahagoni a na náplň použito linoleum. U oken jsou u příčných lavic upevněny sklápěcí stolky. Plafond (?) je proveden jako dvojitý strop a uvnitř bíle lakovaný. Přednost dvojitých stropů je v tom, že vnitřek vozu zůstává v létě chladný a v zimě teplý. Okna jsou zasazena v kovových rámech a nelze je spouštět. Jsou v horní části děleny; takže horní užší část může být za účelem větrání vysunuta nahoru. Vozy jsou vybaveny moderními pérovými záclonkami.
K osvětlení vnitřků vozů slouží Zeissovy široko-zářiče. Veškerá mosazná kování vozů jsou pochromované. Dosud užívaná mosazná a niklová kování se neosvědčila, protože následkem chemického působení ústeckého vzduchu černaly.
Vozy jsou opatřeny podvozky, které na základě zkušeností zaručují klidný chod. Na dobré odpérování byl kladen zvlášť velký důraz.
Osy jsou uloženy na válečkových ložiskách, podvozkové rámy zavěšeny pomocí beckhamských třmenů. Beckhamské třmeny dovolují kývání vozu při najíždění do zatáček, čímž se nepříjemné odstředění vozů sníží na nejmenší možnou míru. Za účelem omezení nepříjemných rázů při rozjíždění přívěsných vozů byly motorové vozy vybaveny Uerdingovými tažnými a tlačnými třecími spojkami, jako se používají u Deutsche Reichsbahn.
Mimoto jsou vozy vybaveny předepsanými ručními a zkratovými brzdami. Od zabudování kolejových brzd bylo zatím ještě upuštěno, protože zatím se neuvažuje použít vozy na telnické trati, pro kterou jsou kolejové brzdy úředně předepsány. Vozy jsou ovšem postaveny tak, že se kolejové brzdy dají kdykoliv zabudovat a uvést do provozu.
K vytápění vozů jsou prozatím využívány rozjezdové a brzdné odpory (užitkové topení). Pokud by se v průběhu provozu ukázalo, že toto topení je nedostatečné, bude zabudováno topení na přímý (?) proud, pro které jsou už ve vozech zabudovány nutné přípravky.
Každý vůz je vybaven dvěma motory na hlavní (snad přímý) proud po 54 PS s válečkovými ložisky, které jsou dostatečně silné, aby mohly být použity pro třívozové vlaky. Pro kontrolu byly zabudovány nejmodernější spínače vačkové ochrany pro jednotlivé měchy. Rozjezdové a brzdné odpory jsou montovány na střechách, stejně jako ochrana před blesky a automaty proti přepětí proudu. Kabelová vedení jsou umístěna v dutých prostorách postranních stěn a sloupků; tento druh uložení elektrických částí poskytuje co možná největší bezpečnost, obzvláště proto, že přístroje nejsou vystaveny silniční vlhkosti.
::Úvod ::Redakce ::Kontakt