Likvidace kolejové sítě
Tato stránka obsahuje:
1.
Původní aktualizace z 23.10.2006 - likvidace kolejí v UL
2.
Rozšířená aktualizace z 18.4.2009 - koleje v Předlicích I. a na Špitálském náměstí
3.
Rozšířená aktualizace z 13.6.2009 - koleje v lihovaru I. -
4.
Rozšířená aktualizace ze 6.2.2010 - koleje v ZOO
5.
Rozšířená aktualizace z 29.5.2010 - koleje v lihovaru II.
6.
Rozšířená aktualizace z 30.09.2010 - koleje na Klíši - Hvězdě
6a.
Doplnění aktualizace z 12.11.2011 - koleje na Klíši - Hvězdě (frézování vozovky)
7.
Rozšířená aktualizace z 19.02.2011 - koleje v Předlicích II.
7a.
Doplnění aktualizace z 31.03.2012 - koleje v Předlicích II.
7b.
- koleje v Předlicích II.
Add. 1
Úvodem...
Tato stránka se věnuje otázce likvidace tramvajových kolejí v Ústí nad Labem. Tomuto tématu se věnovalo i několik příspěvků
v diskusi, týká se ho i naše výzva v úvodu naší stránky. Proto přinášíme několik starších fotografií, které s likvidací
kolejí souvisí, či jí přímo znázorňují. První soubor fotografií se věnuje likvidaci kolejí na Mírovém náměstí. Druhá část je
součástí sbírky Petra Špitálského a to z oblastí pod poliklinikou a lokality Špitálského náměstí (tak jak ho jistě dnes už
nepoznáváte). Poslední fotografie je z nedávné doby před západním nádražím, kde koleje již také nejsou. V tom pruhu blíže k
nádraží prý dva krátké kousky kolejí ještě byly.
A co vy? Oslovila vás naše výzva? Nevíte o nějakém úseku bývalé tramvajové trati v Ústí nad Labem, kde jsou koleje
dodnes? Podělte se na našich stránkách (v diskuzním fóru či na
) o vaše názory s ostatními!
Likvidace tramvajových kolejí v oblasti Mírového náměstí, Hrnčířšké ulice, u Hraničáře (sbírka Jiří Šich)
Lokalita pod Poliklinikou, Špitálské náměstí a dnes již změněné Špitálské náměstí - snímky z roku 2004 (sbírka: Petr Špitálský, foto2004: Petr Ježek)
Současné foto z rekonstrukce Tovární ulice u Spolchemie (foto: 9-10/2006 Jiří Šich)
|
|
K těmto fotografiím patří příspěvek z DF ze dne 21. září 2006.
|
Add. 2
Aktualizace z 18.4.2009
Na základě upozornění čtenáře těchto stránek byly zdokumentovány v asfaltu odhalené koleje v oblasti předlické křižovatky na
odbočce trolejbusové linky č.62 ke Globusu. K tomuto patří i text, který si lze přečíst na našem tramvajovém
diskuzním fóru
ze dní 11.-12.4.2009, dále byly tomuto tématu věnovány také diskuzní příspěvky ze dne 7.2.2006 a 21.9.2006.
K této problematice se váže i příspěvek z úvodní stránky z 21.5.2005 - viz
archivy příspěvků 2005.
No a když už jsme u těch objevů starých tramvajových kolejí, tak přidám ještě jeden objev - a to kolejí v areálu bývalé
vozovny na Špitálském náměstí, na kterých už je opravdu ten zub času značně vidět ...
A co vy ostatní? Přispějete svojí troškou do mlýna?
Add. 3
Aktualizace z 13.6.2009
Pokud zde již byla řeč o pozůstatcích kolejové sítě bývalého tramvajového provozu v Ústí bad Labem, nelze nevzpomenout
několika desítek metrů původních kolejí v krásnobřezenském lihovaru. Pojďme si společně "projet" tento pozůstatek kdysi
poměrně rozšířené tramvajové nákladní dopravy v tomto městě.
Krátké video si lze spustit tímto odkazem -
zde.
Tímto příspěvkem se jedná o jakousi premiéru, protože na těchto stránkách ještě žádné video zvěřejněno nebylo. Po nedávném
uvedení audia, v podobě
skřípějící bovery,
tedy došlo i na video.
Pokud si uvedené video prohlédnete pořádně, jistě zde lehce naleznete kromě kolejí další památku na ústecké tramvaje. Dejte
vědět na našem DF, zda se vám to podařilo.
Add. 4
Aktualizace ze 6.2.2010
O dalším nálezu tramvajových kolejí v UL svědčí příspěvek pana Antonína Waltera, který ke svému objevu zaslal foto a napsal
toto:
Dobrý den,
Již velmi dlouho sleduji Váš úžasný web o ústeckých tramvajích a nemohu se vynadívat.
Při poslední návštěvě ústecké ZOO jsem v trávě ve svahu pod "Lumpe-parkem" čirou náhodou zahlédl, mě oblíbený, tvar kolejnice.
Není to nic moc, ale artefakt tramvají to je. Je viditelná přímo od zábradlí při cestě z "ptačího hradu" k exotáriu.
S pozdravem A. Walter
|
Přidá se někdo z vás dalším fotografickým úlovkem z této lokality - třeba ze své první jarní vycházky? Či zde dokonce objevíte
ještě něco jiného? Ozvěte se do redakce stejně tak, jako to udělal pan Walter.
|
Add. 5
Aktualizace z 29.5.2010
Letošní dlouhá zima se svými mrazy opět odhalila další tramvajové koleje, původně schované pod asfaltem. Podívejte se na
fotografie z krásnobřezenského lihovaru, kde těsně u vrátnice kouká odhalená tramvajová kolej. Je také krásně vidět oblouk,
kterým kdysi tramvaje projížděly. Další metry kolejí zakrývá silně poškozený asfalt a je pouze otázkou času, kdy se nám
odhalí další úsek,který by tak mohl navázat na již odhalené koleje
(viz. video - add.3)
a vytvořit tak jeden dlouhý souvislý úsek kolejí v této lokalitě.
|
|
|
Má někdo z vás ještě nějaký nový objev na toto téma? Sem s tím!
|
Add. 6
Aktualizace z 30.09.2010
Když jsem nedávno tvořil jednu ze starších aktualizací
úvodního fota,
tak jsem netušil, že má úvaha o neexistujících kolejích v prostoru křižovatky Hvězda na Klíši, je naprosto mylná. V posledním
týdnu rozsáhlé opravy této křižovatky se v její dolní části, ve směru k zastávce Klíše - lázně, objevily po odfrézování
vrstvy asfaltu staré tramvajové koleje.
Jako první se o tom objevila ještě téhož dne informace i s fotografiemi na
K-reportu,
v následujících dnech byla tato rarita vyfotografována ještě několikrát. Koleje byly ponechány na původním místě, nově byly
překryty zámkovou dlažbou. Takže, pokud se bude někde v tomto místě opět kopat, všimněte si, zda jsou vidět koleje a foťte,
dokumentujte a dejte vědět na našem
diskuzním fóru.
|
|
A v této podobě lze toto místo najít dnes. Z předchozích fotografií lze snadno odvodit, kde asi zmíněné koleje leží.
Bohužel nebylo zjištěno, jak dlouhý úsek kolejí leží pod a nad tímto nově opraveným přechodem pro chodce.
|
Add. 6a
Doplnění z 12.11.2011
Koncem října byl odfrézován asfaltový povrch u nejvýše položeného úseku Klíšské ulice - tedy hned pod Hvězdou. Jak je vidno
z předešlých
fotografií,
byly zde při poslední úpravě vozovky nalezeny bývalé ústecké tramvajové koleje.
Na přiložených fotografiích lze ale spatřit, že odfrézovaná vrstva starého asfaltu nebyla až tak silná, aby odhalila
případnou existenci tramvajových kolejí i v místech pod přechodem, kde byly tyto zdokumentovány. Není tedy i nadále jasno,
zda a v jaké délce se v této lokalitě zachovalé tramvajové koleje vyskytují. No, škoda.
Add. 7
Aktualizace z 19.02.2011
Na tuto zimu budou dlouho vzpomínat hlavně motoristé. Takových děr a výtluků (a následně jejich frézování bez následného
asfaltování) tu snad nikdy nebylo. Ale všechno špatné, pro něco dobré. Jeden z výtluků odhalil další část ukryté původní
tramvajové koleje, a to v Předlicích těsně před můstkem směrem do Trmic. Vše je patrné z přiložených fotografií. Pokud by
platilo to, že jsou koleje i s výhybkami pod asfaltem v křižovatce do Chabařovic
(viz add. 2),
naskýtá se spekulace, že by koleje mohly být dosud v celém tomto úseku. Ale ten řez na kolejnici tomu moc nenasvědčuje.
Paní zima již ztratila svou nadvládu nad naším klimatickým pásmem, je čas hledat v poškozených silnicích zapomenuté
tramvajové koleje. Zatím se to letos nedaří, zato se mi podařilo objevit fotografii, která doplňuje a navazuje na předešlý
příspěvek.
|
A moje rok stará domněnka se potvrdila sehnáním a získáním tohoto snímku. Ten řez kolejnice, zmíněný v aktualizaci o
kousek výše, totiž opravdu ukazuje konec kolejí, které však vedou na druhou stranu, tedy k viaduktu směrem na Trmice. Teď už
jenom zjistit, jak daleko koleje tímto směrem pod asfaltem vedou a zda jsou tam všechny čtyři. Ta třetí určitě ano.
Tento dnes již historický snímek z prosince roku 1978 je dobře srovnatelný s prvním snímkem předchozí aktualizace.
|
Add. 7b
Aktualizace z 24.08.2013
Definitivní potvrzení toho, že platí informace z předešlého článku - koleje od předlické křižovatky ulic Marxova x
Majakovského směrem ke křižovatce ulic Majakovského x Hrbovická x Tovární prostě nejsou. V nedávno vytvořené jámě při opravě
kanalizace není po kolejích či pražcích ani památky.
Zahlédli jste někde něco podobného, víte o nějaké nově odhalené tramvajové koleji? Dejte vědět na DF nebo na naší stránce
na
.
Zpět nahoru