ÚSTECKÉ TRAMVAJE
Historie ústeckých tramvají - příloha dopravního portálu ČNDS
TRAMVAJE.USTECKETRAMVAJE.COM
A znovu jezdí ... - historie ústeckého tramvajového vozu ev.č. 39

Tak si myslím, že touto aktualizací vyvrátím u většiny z vás, kteří jste tipovali v naší malé anketě, vaše tipovací pokusy a že jsem, obrazně řečeno, tak vaše tikety odsoudil ke znehodnocení a vhození do odpadkových košů.
Ano, zdá se to být až neuvěřitelné, ale další z vozů bývalých ústeckých tramvají opět jezdí po kolejích. Jedná se o původní tramvajový motorový vůz evid. č. 39, který svou životní pouť začal na kolejích právě v Ústí nad Labem. Základní informace o tomto vozu se lze dočíst na těchto stránkách zde.
A právě u poznámky o vyřazení v roce 1955 a o předání tohoto vozu na Slovensko na PLŽ (Povážská lesní železnice - www.plz.sk) se jako u důležitého mezníku musíme krátce zastavit. Nebýt tohoto kroku, tak by jistě tento vůz při trošce štěstí skončil na nějaké zahrádce jako zahradní domek, více se však přikláním k variantě fyzické likvidace, stejně tak, jako skončily v drtivé většině spousty vozů tohoto provozu před i po tomto datu.
Vraťme se však ještě jednou na začátek provozu tohoto vozu, tedy do doby, kdy ještě polykal kilometry a vozil cestující po ústeckých kolejích jako tramvajový motorový vůz s evidenčním číslem 39.

Několik dochovaných fotografií z tohoto údobí nám alespoň trochu tuto dobu přiblíží, více se jich však redakci, bohužel, nepodařilo objevit.

Doplněno 24. prosince 2011

Doplnění o nově získanou fotografii.

O další etapě života ústeckého vozu č.39, tedy o změně působiště, čímž bylo předání na Slovensko, již padla zmínka v úvodu. Bohužel, z počátku tohoto období se nepodařilo sehnat žádné materiály, až první fotografií je snímek, který dokumentuje, v jakém stavu se nacházel tento vůz na konci šedesátých let, konkrétně v roce 1969 v Liptovském Hrádku. Ze stejného místa je pořízena i následující čtveřice snímků jiného autora, tentokrát se však jedná již o rok 1972.


Opět následuje dlouhá časová prodleva, ze které neexistuje žádný dokumentující materiál. Až teprve nedávno se na diskuzním fóru K-report objevila fotografie z července roku 1994, která zachytila námi sledovaný vůz v ne příliž utěšeném stavu. Dokonce se zde píše, že by mohlo jít o tramvaj teplickou, ale jednoznačně je to ústecká "třicetdevítka" - však posuďte sami. Klikněte si na následující odkaz a porovnejte vůz na barevné fotografii s těmi předcházejícími černobílými. Odkaz je zde. Musím přiznat, že právě tento příspěvek byl počátečním impulsem ke shánění nových a soustřeďování již získaných materiálů ke vzniku této aktualizace.

Získání tohoto snímku má také zajímavou historii. Při pátrání na netu po materiálech k ÚT jsem na jedné německé diskuzi z roku 2004 narazil na dotaz, zda ještě na Slovensku existuje onen snad ústecký tramvajový vůz na škváru. Ihned jsem zpozorněl a po vzájemné korespondenci s autorem příspěvku jsem získal tuto fotku jeho přítele, který ho při tehdejší cestě doprovázel. Autorovy naskenované diáky stále ještě nemám, určitě se však v budoucnu budou hodit k doplnění této aktualizace. Snad se nějaký další materiál k následnému doplnění ještě podaří sehnat i od vás, od čtenářů této stránky.

Až snímek (viz na této stránce dole) nalezený při pátrání na netu zdokumentoval obrat k lepšímu v životní pouti tohoto vozu a počátek jeho rekonstrukce zavdává příčinu k očekávání lepších zítřků. Další sada šesti snímků z léta roku 2006 to pouze a jenom potvrzuje. Těšme se z oživení pozůstatků této bývalé ústecké tramvaje a z konce natolik truchlivých let, jaké byly k vidění na předešlých snímcích.


Ze stejného časového období pochází i důkaz v podobě zajímavé fotografie, kde je tento vůz ještě ve stavu před ukončením rekonstrukce součástí soupravy, skládající se z kouřící parní lokomotivy a právě našeho vozu. Po kliknutí na následující odkaz si po přečtení zajímavého textu lze zrovna popsanou situaci prohlédnout na čtvrtém snímku od shora + na třech z dalších snímků úplně dole - odkaz je zde.


Konec dobrý, všechno dobré. Rekonstrukce vozu zřejmě proběhla zdárně a dobrá věc se podařila, o čemž svědčí i tyto dva snímky.

A nakonec ještě jeden snímek s hotovým vozem na trati je zde.

A co přát tomuto jednomu z mála dochovaných bývalých ústeckých vozů, který šířil tramvajovou slávu tohoto provozu, na závěr našeho povídání? Do budoucna určitě ještě mnoho provozních kilometrů na kolejích, ještě hodně let, kdy bude zapřažen jako součást nějakého vlaku, hodně radosti, které rozdá svým jak malým, tak i velkým obdivovatelům.
Lze jen doufat, že životní pouť tohoto vozu není zdaleka ještě u konce.
A ještě nakonec otázka - co anketa? Pokusíte se po přečtení této aktualizace o nový tip?

A co vy? Zabrousili jste náhodou na svých toulkách do Liptovského Hrádku nebo do Pribyliny a máte nějaké postřehy či materiály k doplnění této aktualizace? Sem s nimi, dejte vědět redakci.

© 2004-2011 Ústecké tramvaje - všechna práva vyhrazena, šíření materiálů pouze se souhlasem autora!
::Úvod ::Redakce ::Kontakt