ÚSTECKÉ TRAMVAJE
Historie ústeckých tramvají - příloha dopravního portálu ČNDS
TRAMVAJE.USTECKETRAMVAJE.COM
Vzpomínky pamětníků na ústecký tramvajový provoz
Úvodem...
Inspirací ke vzniku této rubriky byl dopis od našeho stálého čtenáře. V tomto dopisu bylo spousty podnětných nápadů a já si uvědomil, že jsme zde nikde nedali prostor pamětníkům tramvajového provozu v Ústí. S tím přichází i výzva. Pokud máte nějakou vzpomínku či fotografii, a chcete ji zachovat pro časy, kdy už nebude v Ústí po tramvajích ani památky, napište nám. Napište a podělte se s námi všemi, kteří si dnes s nostalgií představují jaké by to bylo, vidět nové Astry či Vektry v ulicích našeho města.
Redakce ČNDS, e-mail
Na ústecké tramvaje vzpomíná jm
(18.06.2010)
Ahojte,
zabloudil jsem na vaší výše uvedenou stránku.
Vzpomínám si, jak jsem coby velmi malé dítko kdysi na podzim na konci 60.let pozoroval tramvaj ve výhybně Dukelských hrdinů/Všebořice, jak dlouhé minuty čekala, než na dvojsvětelném semaforu, který mi tehdy asi jen připadal jakoby zavěšený přímo ve větvích nějakého topolu, přeskočí červená na zelenou. stalo se tak - pochopitelně - až po příjezdu vlaku v protisměru od Bukova ..
Semafor byl dle mého dojmu běžného uličního typu, ale v Ústí tehdy na křižovatkách ještě žádné nebyly potřeba, tak jsem byl jak u vytržení ...
zdraví jm
Na ústecké tramvaje vzpomíná Václav Šimůnek II.
(25.5.2010)
Vážený pane,
chtěl jsem již dříve odepsat, ale vždy jsem našel něco, co mi způsobilo nové pochybnosti ve vzpomínkách. Vše se odvozuje od správné dislokace dolů Milada a Petri na katastru Chabařovic. Pokud zjistíte nějaké místopisné nesrovnalosti, rád se přiučím. Dovolte abych se přidal mým příspěvkem do diskuse o tramvajových vlečkách.
Ing. Václav Šimůnek Pokračování zde...
Na ústecké tramvaje a autobusy vzpomíná Václav Šimůnek
(01.03.2007)
Jako účastník jízd tramvají do Telnice a pamětník letních vlečných vozů na Klíši, bych chtěl se zde rozdělit s vámi o poznatky k historii městské dopravy. Pokračování zde...
Další vzpomínka na tramvaje v Ústí nad Labem
(26.03.2006)
Na videokazetě či DVD, vyšlé v roce 2005 k šedesátému výročí spojeneckého náletu na Ústí nad Labem, vzpomíná pan Herbert Hanke na události krátce po spojeneckém náletu v dubnu 1945 mimo jiné takto:

„Domluvili jsme se s dědou, pokud to jenom bude trošku možné, že se prostě do města podíváme. Nemůžu teď samozřejmě už po tolika letech říct, za jak dlouho to bylo. Bylo to ale ještě ten den a k našemu překvapení jezdily elektriky do města – z Bukova. Takže jsme potom teda šli, šli jsme tady na stanici Beethovenova. I tenkrát se jmenovala Beethoven Strasse, a jeli jsme do města. Elektrika jela k Hraničáři, což je teda s podivem - poměrně krátce po náletu, o tom přemýšlím do dneška, že to měly nějak ty různý trasy zřejmě rozdělený a že to napájení …, protože v prostředku města ty troleje a tratě byly samozřejmě poškozené. Vystoupili jsme u Hraničáře, šli jsme Masaryčkou dolů, někam k Lidickému náměstí …“ - a zde pokračují vzpomínky, které se již ale nevztahují k našemu tématu. Pro nás ale jistě zajímavý doklad na skutečnost, která se v tramvajové historii našeho města odehrála před mnoha desetiletími.
Vzpomínka na tramvaje v Ústí nad Labem
(09.03.2006)
Projíždějící tramvaje ústeckými ulicemi jsou vzpomínkou na dětství. Jejich cinkot a skřípot v zatáčkách na Klíši mi ještě zní v uších. Jízdy tramvají představovaly někdy pořádné celodenní výlety. Například na Telnici nebo do Chabařovic. Nezapomenutelné zážitky jsou spojeny s cestou na koupaliště v Brné. Vybaveni vším potřebným jsme ráno nastoupili do tramvaje č.8 na Klíši a jeli do města. U divadla jsme po krátkém čekání přestoupili na tramvaj č.6 směrem na Vaňov. Cestou podle Labe jsme vyhlíželi hrad Střekov, na který byl krásný pohled při čekání na tramvaj jedoucí od Vaňova. U zdymadel se tramvaje míjeli na jednokolejné trati. Ve Vaňově jsme vystoupili u restaurace Kotva. Tady jsem nastoupili na loď, která nás dovezla na druhý břeh Labe. Tam jsme ještě pokračovali pěšky ke koupališti. Domů nás čekala celá cesta obráceně ještě jednou. A právě tramvaje v ní hrály hlavní roli.
Tramvaj e.č. 22 - dosud nepublikovaná fotografie ze soukromé sbírky
(21. 2. 2005 , Jaroslav Švásta)
Na snímku je asi moje teta, a fotil to buďto tedy můj strýc nebo můj otec, byli v té době na výletě po vlastech Českých. Jisté je, že můj strýc si vlastnoručně lil skleněné desky, rozměr desky je 9x12. Počítám že tento výlet uskutečnili v letech 1933 nebo 1935.
Pozn. redakce
Jedná se o konečnou Krásné Březno. Zastávka vlevo dnes ve stejném místě slouží trolejbusům směr Neštěmice a jako výstupní pro linku č. 5. Objekt vpravo je dnes cukrárna, v pozadí lze vidět areál dnešního lihovaru, tak jak ho už dnes neznáme.
Jak jsem zažil tramvaje v Ústí nad Labem
(Karel Fousek)
Krátce úvodem: Jsem ročník 1954. Během roku 1957 jsme se přestěhovali do Ústí nad Labem na Klíši do veliké vily v ulici „Lesní cesta“ po odsunutém nacistovi. Vila se tyčí viditelně na svahu nad čtvrtí Klíše (nad dřívějším slepeckým ústavem Karko – nevím zda dnes a pod jakým názvem existuje) nad sídlištěm tzv.“finských“ domků. Zde jsme bydleli do konce srpna roku 1965,než jsme se v září 1965 přestěhovali do Pardubic.A nyní několik mých vzpomínek na ústecké tramvaje z této doby. Pokračování zde...
Rodiče mé mámy s ní přišli do Ústí v roce 1946. Bydleli na "Rudé armádě" (Bethovenova) a babička vzpomínala, jak děda vyskakoval za jízdy z tramvaje s mámou v podpaží v zatáčce poblíž domu, kde bydleli - zastávka byla dál a v zatáčce jela tramvaj dost pomalu. Máma pak vzpomínala, jak za svých studentských let přijela z Prahy a nemohla najít, kudy se dostat na Klíši, protože byly linky zcela předělány - to souviselo se zrušením Klíšské trati.
Autor příspěvku: Jan Emmer
 

V rodinném albu jsem našel dvě zajímavé fotografie

   
Obr. 1 - Tramvaj 6 MT č. 99 v Krásném Březně Obr. 2 - Zastávka na Střekově – odpovídá zastávce V zeleni (tedy dnešní název) – foceno v zimě 1937
Autor příspěvku: Petr Šašek

Tento příspěvek je vzpomínkou spíše fotografickou. Jedná se o momentky, které spíše vzpomínají na běžný život doby, kdy tramvaj v ulicích města byla všední a samozřejmou věcí

Obr. 1 - Označník stanice z první republiky Obr. 2 - Stanice el. dráhy Všebořice a pan Václav Týbl Obr. 3 - Neznámá posádka linky č. 1 na smyčce Telnice Obr. 4 - Foto nehody vozu e.č. 88 v roce 1954 u Chemičky
Autor příspěvku: Jiří Šich
::Úvod ::Redakce ::Kontakt