Projekt na obnovu historické Kolínské řepařské drážky.
Klub pro obnovu Kolínské řepařské drážky byl založen jako občanské sdružení v roce 2000. V současné době má 20 členů a dlouhodobě se zabývá sbírkotvornou činností, zdokumentováním historie polabských řepařských drážek, s důrazem na region Kolín . Hlavním cílem je obnovení a zprovoznění části Kolínské řepařské drážky, která byla postavena v roce 1894. Byla to nejstarší polabská úzkorozchodná hospodářská trať v Čechách pro dopravu řepy. Vedla z Kolínského cukrovaru rytíře Horského, který stál v místě dnešní Elektrárny Kolín, do Býchor a Jestřábí Lhoty s odbočkou do Františkova (dnešní Ovčáry) Měřila 11 km. Svému účelu sloužila tato železnička s rozchodem 700 mm téměř 70 let.
Naším záměrem je obnovit část trati z Kolína-Sendražic, kolem Ovčár do Býchor v celkové délce 4 500 m po původním tělese. První část obnovy se týká 1.800 m trati, areálu nádraží, kde bude umístěna budova infocentra s historickou expozicí a budova depa-výtopny. K areálu je nezbytné vybudovat sítě a příjezdovou komunikaci.
Cílem tohoto projektu je přispět k zachování kulturního dědictví a zároveň napomoci rozvoji cestovního ruchu na Kolínsku. Obnovením historické drážky, která byla důležitou součástí zemědělství v oblasti Kolína, dojde k záchraně specifické technické památky a k jejímu využití jako objektu cestovního ruchu muzejního charakteru. Drážka s historickou expozicí bude sloužit jako názorná učební pomůcka pro přiblížení způsobu zemědělského hospodaření, zvláště dopravy a zpracování cukrové řepy na přelomu 19. a 20. století. Zároveň poskytne pro širokou veřejnost možnost kvalitního využití volného času, vytvoří prostor pro odpočinek a relaxaci uprostřed hezké přírody.
Zahájení provozu 1. etapy plánujeme na začátek července 2007.
Stavební práce na našem projektu.
V areálu nádraží je ve stadiu téměř dokončené hrubé stavby budova infocentra, na stavbě výtopny je dokončen věnec, traťový spodek je dokončen na cca 1 km trati včetně plochy nádraží, máme připravené všechny pražce na 1. etapu, koleje budou dodány v brzké době. Je dokončen sjezd z hlavní silnice a zbývá dodělat komunikaci zhru
ba od téměř dokončeného základu přejezdu až k budoucímu parkovišti. Momentálně zprovozňujeme přestavníky k výhybkám a brzy přijdou na řadu mechanické závory.
Zároveň probíhají intenzivní práce na opravách dobových výletních vagónů a lokomotiv.Za úkol jsme si dali připravit 5 osobních vagónů. Byli bychom rádi, kdyby se nám podařilo zprovoznit historickou parní lokomotivu BS 80, kterou považujeme za nejatraktivnější prvek obnovené historické řepařské drážky.
V současné době na ní probíhá generální oprava (3.3.06 byla úspěšně provedena tlaková zkouška kotle, jejž sponzorským způsobem opravila SEA Kolín za přispění BRESSONu Kolín, za což oběma firmám děkujeme),
podvozek a kapotáž je na opravě ve Výtopně Zlíchov.
Dále máme osm dieselových lokomotiv:
BN 15 – probíhá GO převodovky
BN 15 žlutá – po GO motoru a převodovky, rám a kapoty v laku
BN 30 – mimo provoz, velmi špatný stav
BN 30 – v provozu, původní stav
BND 30 – v provozu, původní stav
BNE 50 modrá – v provozu, po GO
BNE 50 – probíhá GO motoru, výměna generátoru a přerozchodování
BNH 60 – nutno přerozchodovat, po menší opravě
Z vagonů máme k dispozici téměř opravenou skříň jediného původního vozu typu „Z“, na nějž upravujeme podvozky, dále dva kopidlnské vozy (na jednom je téměř dokončena generální oprava a úpravy na osobní vagon, druhý budeme rekonstruovat na bufetový vůz. Z bývalých poličských plošinových vozů stavíme otevřené osobní vozy (se střechou), dva jsou již téměř hotové – zbývá osadit sedačky. Ze zbylých budeme stavět dva uzavřené osobní vozy pro zimní provoz, na opravu čeká větší počet kiplor a několik malých jednoúčelových vagonků.
Chceme tímto poděkovat celé řadě sponzorů, především Partnerství pro Kolínsko (T.P.C.A.) a Městu Kolín (úplný seznam sponzorů je uveden na našich webových stránkách http://zeleznicka.bloudil.cz ) a hlavně fondům SROP, od nichž jsem získali příslib finančního krytí z Evropské unie ve výši 70%, bez nějž by nebylo možno tento projekt realizovat.
Na těchto stránkách je též k vidění mnoho fotografií z oprav a stavby a další informace.
Tomáš Vanča, motorová Myš